May 1, 2015

DENDAM

kalau diikutkan segala luak dendam,
aku persembahkan balasan paling kejam,
mungkin tikaman kata-kata paling tajam,
dari celahan hati aku terpaling hitam,
yang dipendam masa aku memerhati diam,


kau dan sekalian harus tahu,
mata aku memerhati segalanya,
tangan aku menahan padunya,
telinga aku memekak fitnahnya,
lidah aku membisu kebenarannya,
hati aku memendam amarahnya,
jiwa aku membesar lukanya,
ditambah perasa hasutan syaitan,
diikut nafsu marah membukit,
diiring sumbangan fitnah sekeliling,
aku tukar bahagia jadi dendam,


dengan segala mantera caci maki,
dengan segala durjana sikap laku,
kau akan pasti akan nampak,
sisi senyap aku,
sisi paling terlihat gelap,
yang kau sendiri,
akan sesat disebaliknya,
bila rasa benci dan dendam,
yang kau wujudkan,
tundukkan segala cinta dan ketulusan,
yang pernah aku berikan.


Aku Rindu